120 YILLIK EZELİ REKABET BU SEFER İŞBİRLİĞİNE GİDEBİLECEK Mİ?

62
Görüntüleme

Merhabalar,

Bu yazımda size, birbiriyle 120 yılı aşkın süredir büyük bir rekabet içinde olan Fransa doğumlu Renault ve PSA grupları arasında doğan işbirliği imkanı üzerinde yorum yapmak istiyorum.

https://europe.autonews.com/automakers/ isimli internet gazetesinin bu ay yayınladığı bir haber oldukça ilginçti. Habere göre, Fransa Cumhurbaşkanı Emmanuel Macron’ un bu iki büyük rakip grubu batarya üretimi için bir araya getirme hayali kolay gerçekleşmeyecek görünüyor.

Fransa Hükümeti’nin bu işbirliğine 5 Milyar € destek vermeye hazır olması dahi bu birlikteliğin zor olacağı gerçeğini ortadan kaldırmıyor.

Önceki yazılarımda söz etmiştim. Fiat Chreysler Grubu (FCA)  ile birleştikten sonra  Stellantis adını alan grubun bir parçası haline gelen PSA, enerji devi Total  ve Güney Kore’ li LG şirketiyle işbirliği halinde batarya üretimi için kendi yolunda yürümekte.

Macron ise, bu işbirliğini sağlayarak 2030 yılına kadar büyük bir pazar haline gelecek batarya işinde Asya ülkelerine paçayı kaptırmamaya çalışıyor.  Böylece daha rekabetçi ve yerel batarya üretimini desteklemeyi düşünüyor.

Aslında Fransız ve Alman hükümetleri elektrifikasyon nedeniyle artık demode hale gelecek olan içten yanmalı motor ve aktarma organları yerine, elektrik motorlu taşıt maliyetinin % 40  ını oluşturan batarya üretimini kontrol etmek istiyorlar.

Alman VW ve BMW markaları , İsveç ve Almanya’ da fabrika kurmaya hazırlanan  Northvolt ile beraber çalışıyorlar. Tesla ise Berlin yakınlarında kurmakta olduğu üretim tesisinde batarya hücreleri üreteceğini yakınlarda duyurmuştu. BMW ayrıca Almanya’ nın Erfurt kentinde fabrika kurmakta olan Çin’li Amperex Tech. ile batarya temini için anlaşmış durumda.

Gelişmeler böyle iken Renault ve Stellantis gruplarının şimdilik  bir araya gelmeleri imkan dahilinde görünmüyor. Macron ise, destekleriyle Batarya işinin Airbus’u olarak adlandırdığı bu birlikteliğin peşini bırakmıyor.

Yapılan yorumlar, Renault‘ un bu tarihsel rekabet nedeniyle PSA‘ nın bulunduğu Stellantis grubuna  tedarikçi olmak istemediği yönünde. Stellantis CEO’ su ve eski Renault COO’ su Carlos Tavares  ise Renault a kapılarının açık olduğu mesajını vermişti.

Eğer iki ezeli rakip bir araya gelemez ise Stellantis grubunun kendi yolunda Total ile ilerlemesi tabii ki mümkün. Renault tarafında ise durum halen belirsiz. Başkan Jean-Dominique Senard, batarya fabrikasının Kuzey Fransa’ da kendi fabrikalarına yakın bir bölgede olmasını tercih ediyor.  CEO Luca de Meo ise bu konuda çeşitli görüşmeler yapmayı sürdürüyor. Bu görüşmelerden ikisinin Zoe modelinin bataryalarını Polonya fabrikasında üreten LG ve Fransız start-up firması Verkor ile devam ettiğini biliyoruz.

Tabii bu batarya üretimi konusu stratejik öneme sahip.. Bu yıldan itibaren bir çok yeni elektrik motorlu taşıt modeli satışa sunulacak. 2050 yılına kadar yılda 62 milyon elektrik motorlu taşıtın satılacağını öngören bir araştırma raporundan bir önceki yazımda sizlere söz etmiştim. Batarya üretim kapasitesi  bu yoğunluğu karşılayamaz ise öngörüler anlamlı olmayacak. Bloomberg, batarya üretiminin dominant adresi olan Asya kıtasında büyük bir gelişme kaydedeceğini düşünüyor.

 

AB ülkeleri, Avrupa’ nın batarya üretiminde kendi ihtiyacını karşılayabilmesine yönelik teşviklere hızla devam ediyorlar. Kolay değil, 2030 yılı itibariyle AB satışlarının %35 i elektrik motorlu taşıtlara ait olacak.  Yılda 15 milyonu aşan büyüklükten söz ediyoruz.

Avrupa Komisyonu, bu konuda ikinci destek paketini 6.1 Milyar € olarak ay içinde açıkladı. BMW, Stellantis grubuna dahil olan FCA ve Tesla bu desteği alacak marklar olarak açıklandı. Bunların yanı sıra kimyasallar ve güç grubu üreticileri de destekten yararlanacaklar.

Avrupa’nın yılda 15 milyon bataryalı ve/veya hibrit taşıt üretimi için sekiz ila on batarya fabrikasına ihtiyaç duyduğu belirtiliyor.  Ancak bu noktada ciddi bir darboğaz var. Tesla da bu noktaya işaret ederek kendilerine ne kadar batarya verilirse onları hemen almaya hazır olduğunu söylüyor. Eğer Renault Kuzey Fransa’ da kendi batarya fabrikasını kurabilirse, Fransa halen kurulmakta olan ACC pil fabrikası ile birlikte toplam 2 fabrikaya sahip olabilir.

Sonuç olarak,  sizi bilmem ama ben Fransız hükümetinin desteklerine bu iki ezeli rakip fazla direnemeyip el sıkışacaklar diyorum. İçinde Fransız hükümetinin %15 oranında hissesi olan Renault grubu eninde sonunda elini uzatacaktır.  Bu yıl bitmeden sonucu görürüz bence.

Sizlere Pandemiden uzak, sağlıklı günler diliyorum.

 

NOT:  Yazılarımı www.otomobilhaber.com.tr üzerinden de takip edebilirsiniz.