Avrupa’da Araç Paylaşımına Dair Son Haberler

494
Görüntüleme

Yazar: İbrahim Aybar

Değerli Dostlarım,

Hatırlayacaksınız; geçen hafta sizlerle araç paylaşımının  özellikle Avrupa’daki gelişiminden bahsetmiştim.Bu konuda son günlerde ilgi çeken iki haber oldu. Bunları kısaca değerlendirmek istiyorum.

Birinci sıradaki haber FCA Rusya’dan dün geldi. Habere göre Fiat Chrysler  Automobiles (FCA) , Rusya’da faaliyet gösteren  araç paylaşım şirketi olan Delimobil’in filosuna 50 adet Fiat 500 otomobil veriyor. Moskova’ da pek bilinmeyen otomobil olan Fiat 500 modelinin işletme ekonomisi ve performansı ile ilgi çekeceği öngörülüyor.

Delimobil, 2015 yılından bu yana Rusya’da faaliyet gösteren ilk araç paylaşım şirketi. Halen filosunda bulunan 7,500 ün üzerindeki otomobil ile 2.4 milyonu aşkın müşteriye hizmet veriyor. Filosundan günlük 42,000 kez araç paylaşımı yapılıyor. Fiat 500 otomobillerinin şimdilik sadece Moskova’da kullanılacağı belirtiliyor.  Delimobil halen Rusya içinde Moskova , St. Petersbug, Samara ve Grozny gibi toplam 11 şehirde faaliyet gösteriyor.

Fiyat ise dakika başına 7 Ruble. Yoğun akşam saatlerinde fiyat dakikada 8 Ruble oluyor. Bugünkü kur ile kiralama bedelini saatte 6,5 $ olarak alabilirsiniz..

İkinci haber ise Auto Futures isimli Web sitesinde  27 Haziran 2019 tarihinde yayınlandı. Habere göre VW, Berlin’ de sadece elektrikli VW otomobillerin hizmet vereceği araç paylaşımına başlıyor.

WeShare adıyla başlatılan proje, mobil telefonlarda kullanılan digital uygulamalarla destekleniyor. Projenin ikinci aşaması SKODA markası ile Prag’da hayata geçecek. 2020 de ise Hamburg kentinde uygulama başlayacak.

Proje, elektrikli VW  otomobillerin otoparklardan serbest dolaşım esasıyla kiralanması şeklinde yürütülecek. Akıllı mobil telefonu ve kredi kartı olan, en az 1 yıllık otomobil ehliyetine sahip ve  Almanya’ da ikamet kaydı olan 21 yaş üzeri  herkes müşteri olabiliyor.

Otomobiller Berlin’deki kamusal şarj noktalarından şarj edilebilecekler. Son zamanlarda Lidl ve Kaufland gibi  perakende gıda şirketlerine ait 70 şubede daha  şarj noktalarının devreye sokulduğu belirtiliyor. Bu arada, Berlin’de protokol yolu olarak bilinen 3.8 km uzunluğundaki 17.Juni Bulvarı’nın 2021 yılına kadar otonom araçlara uygun akıllı yol haline getirilmesi için çalışmaların devam ettiğini hatırlatmak isterim.

VW istatistiklerine göre  Almanya’da araç paylaşımı müşterilerinin sayısı 2010 dan bu yana 14 kat artmış durumda. Bir başka deyişle 2010 da 180 bin olan müşteri sayısı bu yıl 2,46 milyon kişiye ulaştı.

Her geçen gün araç paylaşımına katılan yeni  otomotiv markaları ve yeni müşteriler var. Aslında bu sürpriz değil, aksine beklenen bir gelişme. ODD’nin Eylül 2018 dergisinde de yer alan PwC araştırma raporu; 2040 yılına kadar  Avrupa’da  katedilecek mesafenin %30 unun paylaşımlı araçlarla olacağına dikkat çekiyordu.

Son söz olarak, ülkemizde otomotiv sektörünün satışlardaki daralmayı atlatabilmek için araç paylaşımına önem vermelerini öneriyorum.