GLOBAL OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE TALEP AZALIYOR, KARLAR DÜŞÜYOR

192
Görüntüleme

Merhabalar,

2022 yılının son çeyreğine girdik. Eylül sonunda Moody’s, otomotiv sektörüne emek veren bizlerin tahmin ettiği ama söylemediği bir gerçeği açıklayarak otomotivin görünümünü durağandan negatife çevirdi. Gerekçe ise; makroekonomik ortamın güç kaybetmesi ve tüketici talebinde azalma olması…

Yaşam koşullarının maliyet olarak yükselmesine karşın ücret artışlarının bunu telafi edememesi, tedarik zincirinde oluşan maliyet artışları sonucu taşıt fiyatlarının artması ve kredi faizlerinde yükselme doğal olarak satın alma potansiyelini olumsuz etkiliyor. Aynı zamanda faizlerin yükselmesi otomotiv şirketlerinin finansman teminini güçleştiriyor. Sonuç olarak Moody’s bu yıl sonunda öngörülen satış rakamlarına ulaşılamayacağını söylemiş oldu.

HAFİF MOTORLU TAŞIT SATIŞLARI, BU YIL BİNDE 7 ORANINDA AZALACAK

Moody’s raporuna göre global hafif motorlu taşıt satışları bu yıl 2021 yılına göre %0,7 azalacak. Tahminler 81 milyonun altını gösteriyor. 2023 yılında ise %5,7 artacak. Global toplam pazar ise pandemi öncesi ulaşılan 95 milyon adetlik motorlu taşıt satış adedinin çok altında, 85 milyon adet dolayında şekillenecek. Rapor, büyük pazarlar içinde en zayıf halkanın Avrupa pazarı olduğunu söylüyor. Asya-pasifik pazarı ise en dirençli pazar olarak öne çıkıyor.
https://auto.economictimes.indiatimes.com/news/industry/moodys-global-auto-outlook-goes-negative-on-weakening-demand-diminishing-margins/

Avrupa pazarı, bilindiği gibi Rusya-Ukrayna savaşının olumsuz etkisi altında. Özellikle Rusya’ya konan ambargo sonucunda enerji darboğazı AB ülkelerini vuruyor. AB ülkelerinin bataryadan elektrikli taşıtlara (BEV) hızla dönme isteği ise yarı iletken çip yetersizliğine tosluyor.

Çin pazarında ise otomotiv vergilerinde bu yılın ikinci yarısında yapılan indirim pazarı büyütecek görünüyor. Hatta 2023 yılı satışları bu yıldan daha iyi olabilir.

ABD PAZARINDA TALEP GÖÇLÜ, AMA ÜRETİM YETERSİZ

ABD pazarında ise hafif motorlu taşıt satışları Ağustos ayı itibariyle %15 düşmüştü. Aslında ABD pazarında talep güçlü ama üretim yetersiz kaldı. Yılın geri kalan kısmında üretim artışı sağlanabilirse bu yıl ve hatta 2023 yılı iyi sonuçlar verebilir.

Genel olarak tedarik zincirinin iyileştiğini ama enerji sorununun kırılganlığı artırdığını söylemek mümkün. Günümüzde daha kolay yarı iletken çip bulunabiliyor. Ama hala yeterli değil. Dolayısıyla taşıt üretimi henüz rahatlayamadı. Bu durum taşıt fiyatlarını yüksek tutmaya devam ediyor. 2023 yılında mikroçip sorununda daha fazla rahatlama olacak ama Rusya kaynaklı enerji sorunu kırılganlığı sürdürecek görünüyor.

OTOMOTİV ÜRETİCİLERİNİN KAR MARJLARINDA DA AZALMA BEKLENİYOR

Otomotiv üreticilerinin kar marjlarında da önümüzdeki 12 ile 18 ay boyunca azalma bekleniyor. Bunun nedeni yüksek taşıt fiyatları ve finansman maliyetindeki artış. Üretim hacmi artsa da talep ucuz taşıtlar yönünde ve azalma eğiliminde olacak. Ek olarak stokların artması serbest nakit akışını olumsuz etkileyecek.

Yan sanayi şirketleri de 2019 yılındaki üretim düzeylerinin altında kalacaklar. Montaj sanayi şirketleriyle maliyet paylaşımı yaparak yollarına devam edecekler. Lithium-ion batarya ve mikroçip üretenlerin dışında kalan yan sanayi firmalarının düşük talep karşısında dikkatli olmalarında ve esnek üretim yapmalarında yarar var. Keza bizim gibi ülkeler için €/$ paritesindeki gidişat ve hammadde fiyatlarındaki artış diğer olumsuz konular. Ek olarak ekipman seviyesi azaltılmış taşıtların üretiminde beklenen artış bir kısım yan sanayi şirketlerini zorlayabilir.

Sonuç olarak bu yıl ve önümüzdeki yıl otomotiv sektörünün genel konjonktür nedeniyle zorlu dönemler geçireceğini söylemek mümkün. Bize de kolaylıklar dilemek düşüyor.

İbrahim Aybar

Vesiile A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı

aybar@turcomoney.com