İş Dünyası ve Piyasa Şartları

60
Görüntüleme

Yazar: Ali Rıza DEĞER 

Merhaba Sevgili Dostlarım,

Yaklaşık 10 yıldır her ay düzenli olarak yazdığım ve çeşitli platformlarda yayınlanan yazılarımı yakından takip eden çok sevdiğim bir ağabeyim geçen ay son e-makalemden sonra aşağıdaki
mesajı gönderince, bu ay “Kurum Kültürü ve İşveren Markası” olarak düşündüğüm, yazımın başlığını gördüğünüz şekilde değiştirmeye karar verdim!

Mail olarak gönderdiği mesaj şöyleydi…

“Sevgili Ali Rıza Kardeşim. Bunları yazıyorsun ellerine sağlık ama bizim sektörden (Taşımacılık) arkadaşlarla, oğlumla ve de diğer sektörlerden çeşitli kadim dostlarla konuşuyoruz. Maalesef, herkesi işsizlik vurmuş. Hepsi arpacı kumrusu gibi ne yapacağını düşünüyor. Sende kalkmışsın nelerden bahsediyorsun be kardeşim J Yolunu biliyorsan; bu işsizlikten nasıl kurtulacağız, ne yapmak lazım? Onu söyle de, sana dua edelim! Selam sevgiler!..”

Bu satırları okuduğunuzda, sizlerinde; “İş Dünyası ve Piyasa Şartları” na göre aynı düşünceye katılacağınızı zannettiğimden, işlerin istediğiniz gibi gitmediğini hissettiğiniz anlarda yapılması gerekenleri, tekrar hatırlamakta fayda var diye düşünüyorum.

Günden güne çok hızlı bir şekilde değişim gösteren iş dünyamızda, özellikle küçük ve orta boy işletmeler ile aile şirketlerimizin, varlıklarını devam ettirebilmeleri ve marka olma yolunda bir problem yaşamamaları için, normal çalışmalarına devam ederken kendilerine özgü bir kurum kültürü yapısına da sahip olmaları konusuna, aynı açıdan baktığımızı zannediyorum.

Sizlerinde çok iyi bildiği gibi, özellikle yaptığımız araştırmalarda karşımıza çıkan şekliyle…

Kurum Kültürü: Bir şirket veya kurumda, tüm çalışanların davranışlarını yönlendiren; ortak değerler, ilkeler, inançlar, normlar, kurallar ve alışkanlıkların bir bütünü…

İşveren Markası da; en beğenilen ve çalışılabilecek en iyi kurumlar veya şirketler arasında yer almak yolunda, işverenler tarafından sunulan “Fonksiyonel + Ekonomik + Psikolojik” yararlar paketi… (Simon Barrow)

Şeklinde ifade edilmekte!

“Kurum Kültürü ve İşveren Markası” tabirleri, özellikle küçük ve orta boy işletmelerin ağırlıklı olduğu ekonomik hayatımızda biraz havada kalsa da bunların; günümüz “İş Dünyası ve Piyasa Şartları”na uyarlaması, gelişmelere açık her boydaki şirket için de, geçerli olduğu muhakkak!..

Bu açıklamaların ışığında yaşadığımız problemleri aşmak adına, işimizin çapına göre ele almak ve ekip çalışmalarıyla ortaya koymak zorunda olduğumuz… Sürdürülebilir bir yol haritası için;

*) İş Dünyasında Bulunduğumuz Sektörde “Dünün + Bugünün + Yarının” Araştırılması…

*) Piyasa Şartlarına Göre “Dünden – Bugüne / Nereden – Nereye” Geldiğimizin Saptanması…

*) Ulusal Ve Uluslararası Pazar Payı Kapsamında “Yeni Hedeflerimizin” Belirlenmesi…

*) Şirketimizin Mevcut Durum Analizinin Net Bir Şekilde Ortaya Konulması…

*) Finansal Konular Kapsamında Nakit Akış Tablosunun Değerlendirilmesi…

*) Rekabet Kurallarına Göre Eski Ve Yeni Rakiplerin İzlenmesi…

*) Rakiplerimizden “Farklı Ve Avantajlı Neler Yapabiliriz?” Araştırmaları…

*) İş Akış Tablosu + Tedarik Zinciri Ve Kurumsal Tasarruf Tedbirleri…

*) Kurumiçi İletişim + Stratejik Planlama Ve Motivasyon…

*) Kurumsal Eğitimler + Çalışan Memnuniyeti Ve Çalışma Ortamı…

*) Etik Kurallar Ve Mobbing / İşyeri Hastalıkları İle Mücadele…

*) İnsan Kaynakları Yönetimi + Performans Ve Ödüllendirme…

*) Ürün Veya Hizmetlerde Yaratıcılık Ve Yeniliklere Destek…

*) Yeni Organizasyon Şeması Ve Görev Tanımları…

*) Şirket Veya Aile Anayasası + Gerekiyorsa Profesyonel Yeni Eleman Tedariki…

*) Eski Müşterilerle İletişim ve Satışların Sürdürülebilirliği…

*) Müşteri İlişkileri Yönetimi + Müşteri Memnuniyeti Ve Şikâyet Yönetimi…

*) Denetim + Raporlama + Satış Sonrası Hizmetler Veya Servisler…

*) Networking Çalışmaları Ve Referans Ağları…

*) Dışarıdan Alınması Gereken Outsource Destekler…

*) Yeni “Tanıtım + Reklam + Lojistik” Stratejileri…

*) Mobile Web Sitesi Ve Sosyal Medya Destekleri + Yeni SEO Optimizasyonları…

*) Gerekiyorsa E-Ticaret Sitesi veya E-Ticaret Siteleri Satış Desteği…

*) Teknolojik Alt Yapı Ve Dijital Dönüşümlerin Planlanması…

*) ERP (?) Sürekli İyileştirme (?) Nesnelerin İnterneti (?) Yapay Zekâ (?) Endüstri 4.0 (?)

*) KSSP + SSP / Kurumsal ve Sosyal Sorumluluk Projeleri… Gibi maddeleri sıralamak mümkün!

Ayrıca sektörümüzle ilgili; Odalar + Borsalar + Derneklerle temasta olup, Devlet Destekleri ve Hibe Programlarını takip ederek, müşterek projelerde yer alabilmek de son derece yararlı!..

Bunları gerçekleştirmek için de hemen harekete geçmek gerektiğini zaten hepimiz biliyoruz!

Peki. O zaman “Neyi – Niye” bekliyoruz?

Şimdi durum değiştiğine göre, bizim de bu değişikliklere ayak uydurmamız gerekiyor!..

Bir iş sahibi veya üst düzey yönetici olarak; varsa önce egolarınızı bir kenara bırakın, sonra da hiç kimsenin bulunmaz hint kumaşı olduğunu zannetmeyin. Diğer alternatifleri değerlendirin!

Yalnız özel yeteneklere sahip gençler artık iş ararken, sadece “Ben bu şirkete uygunmuyum?” diye bakmıyor. “Şirket bana uygun mu?” sorusunu da soruyor. Şirketlerin kurum kültürlerini, birlikte çalışacağı insanları ve kariyer planlamalarını merak ediyor. Başvuru yapacağı “Şirketi” seçerken, o şirketin dijital platformlardaki varlığını inceleyerek, Cv sini gönderiyor. Bu neden ile yazının başlığını “Kurum Kültürü ve İşveren Markası” olarak düşünmüştüm!..

Aklınızda bulunsun! J

Aslında; 1973 yılında bu yana çalışma hayatında olan Ve… 1977 + 1988 + 1994 + 2001 + 2008 ekonomik krizlerini yakından yaşayan bir kişi olarak; iş dünyasında bulunduğum tüm sektörel sohbetlerde duyduğum anekdot “Piyasalar bu yıl çok kötü. Şimdiye kadar hiç böyle olmadı!..” şeklindeydi. Gelişmeler takip edilmedikçe, bu tanımlar aynen bugün içinde geçerli, maalesef!

Eskiden olsa bu tür zamanlarda eski müşterilerimize kendimizi hatırlatmak ve yeni müşteriler bulmak için yapılan en mantıklı tercih; hemen yeni bir firma broşürü bastırıp, bunları telefon rehberlerinin sarı sayfalarından tespit ettiğimiz yeni adreslere, ağzı açık zarfla postalamaktı!..

Şimdiki zamanda ise; sorunları gidermek için, yukarıda bahsettiğim yol haritasının işinizle ilgili maddelerini tekrar gözden geçirmek ve gerekiyorsa eksikliğini hissettiğiniz konularda finansal gelişmelere ve bütçenize göre dış destek aramak, en akılcı çözüm olarak karşımıza çıkmakta…

Tabii; bu maddelerle ilgili, siz de kendinize göre ekleme ve çıkarmalar yapabilirsiniz!

Sonuçta; bu günkü durumunuzdan memnun değilseniz – Önce şirketinizin veya kurumunuzun üst kadrolarıyla bir araya gelerek, yapılacak değişimleri saptamak – Sonra da bu değişikliklerle ilgili, mümkünse tüm çalışanların fikirlerini almakta yarar var! Diye düşünüyorum!..

Daha mutlu bir gelecek için, hem çalışma hayatınızda – hem de sosyal yaşantınızda her zaman dilediğiniz şekilde yolunuzun açık olması dileğiyle…

Sevgi ve saygılarımla

Ali Rıza DEĞER