Otomotiv Dünyasındaki Teknolojik Yeniliklerde Son Gelişmeler

325
Görüntüleme

Merhabalar,

The Guardian Gazetesi bu hafta başında önemli iki haber yayınlayınca, haftayı beklemeden bu haberlerdeki bilgileri sizin için yorumlama ihtiyacı duydum.

Haberlerden ilki, elektrik motorlu taşıtlarda batarya şarj süresinin 5 dakika gibi çok kısa süreye indiğini duyuruyor.  https://www.theguardian.com/environment/2021/jan/19/ adresinde görebileceğiniz bu haber devrim niteliğinde bir gelişmeyi bizlerle paylaşıyor. Şaka değil, fosil yakıtlı taşıtınıza akaryakıt istasyonundan yakıt alırken geçen sürede batarya şarj oluyor!

Bu kadar kısa sürede tam şarj olabilen bataryaları İsrail menşeli StoreDot şirketi geliştirdi. Üretimi ise Çin’de Eve Energy tarafından standart üretim tesislerinde yapıldı. İlk aşamada 1000 adet üretildiğini öğreniyoruz.

StoreDot şirketine yatırım yapanlar arasında Daimler, BP,Samsung ve TDK gibi devler bulunuyor. Günümüzde şirketin değeri 130 Milyon $ mertebesinde.

Otomobillerin yanı sıra drone, scooter ve mobil telefonlar da bu bataryaları kullanılabilecek.  StoreDot, 2025 yılında halen kullanılan şarj noktalarından bataryayı 5 dakika şarj ederek 100 Mil menzil sağlamayı hedefliyor.

Bu yeni gelişme sayesinde tam şarj için bir iki saat beklemek gereği kalmıyor. Yaygınlaştığı zaman ise kullandığımız otomobilin şarjı bitip yolda kalma endişemiz de yok olacak.

Halen mevcut Lityum-iyon bataryaların bir elektrotunda grafit kullanılıyor. Grafit içine lityum iyonu sokularak depolanıyor. Ancak hızlı şarj yapılırken iyonlar tekrar metal hale dönüp kısa devre yapabiliyor.

İşte StoreDot tarafından yapılan yenilik burada ortaya çıkıyor. Grafit elektrot yerine semi kondüktör nano partikülleri kullanılıyor. Böylece iyonlar bunun içine kolayca ve hızla geçebiliyor. Bu nano partiküllerin esası olan Germanium kolayca suda çözünebiliyor ve üretimde kolayca kullanılabiliyor. Ancak pahalı. StoreDot, bunun yerine çok daha ucuz olan silikonu kullanmayı hedefliyor. Silikon kullanılan ilk batarya örneğini bu yılın sonuna kadar görebileceğiz.

Bundan böyle hızlı şarj için batarya kritik ürün olmaktan çıkıyor. Bunun yerine mevcut şarj noktalarının teknik özelliklerinde iyileşme çalışmaları öne çıkacak. O nedenle BP enerji şirketi projeye katkı sağlıyor. Demek ki mevcut şarj noktaları bu haliyle 10 yıl içinde demode olacak.

Sonuç olarak 3 yıl içinde bu yeni nesil bataryaların pazara çıkacağını öngörmekle beraber, batarya üretiminin halen çok hayati rol oynadığı apaçık ortada. Hem batarya boyutlarının küçülmesi, hem de batarya fiyatının ucuzlaması sayesinde gerçek bir satış patlaması yaşanacak.

İşte bu noktada batarya fiyatlarının ucuzlamasının satışları nasıl etkilediğini https://www.theguardian.com/environment/2021/jan/22/   adresinde yayınlanan diğer bir haberde görüyoruz.

2020 yılında elektrikli taşıt satışları global olarak %43 oranında artış gösterdi. Toplam pazarın %4,2 si elektrikli taşıtlara ait oldu.

Ancak bu artıştan daha önemli olan husus, batarya fiyatlarında yaşanan düşüş oldu. Öyle ki 2023 ile 2025 yılları arasında elektrik motorlu taşıt fiyatlarının muadili fosil yakıtlı taşıtların fiyatlarına devlet teşvikleri olmadan da gelebileceğini gösteriyor.

Halen Norveç’ te uygulanan vergi teşviği sayesinde elektrik motorlu taşıt fiyatı muadili fosil yakıtlı olanlarından ucuz. Son yapılan pazar araştırmaları, Norveç özelinde 2019 yılından itibaren elektrik motorlu taşıt fiyatlarının %0,3 daha ucuz olduğunu ortaya koydu. Buna karşılık örneğin İngiltere’de halen elektrik motorlu taşıt fiyatları ortalama olarak %1,3 pahalı ve pazar payı sadece %1,6 civarında. Buna mukabil 2020 yılında Norveç pazarında satılan taşıtların %54 ü elektrik motorlu.

BloombergNEF tarafından yapılan analize göre 2023 yılından itibaren Lityum-iyon bataryalarda sağlanacak ucuzlama sayesinde dizel motorlu taşıt fiyatları seviyesine gelinecek. McKinsey ‘in Global Energy Perspective 2021 raporu da benzer tahminde bulunarak önümüzdeki 5 yıl içinde elektrik motorlu taşıtların en ekonomik tercih nedeni olabileceklerini ileri sürüyor.

Son 10 yılda lityum-iyon batarya fiyatları tahminlerin ötesinde ucuzladı. Örneğin 2010  yılında 1 Kwh batarya maliyeti 1000 $ iken 2020 yılında 150 $ mertebesine indi. hatta Çin’de üretilen otobüs bataryalarında 2020 yılında Kwh başına 100 $ fiyatını görmüş olduk. Bu gelişme, 2023 yılında bir B segmenti otomobilin batarya fiyatını 3,000 $ mertebesine indirmeye aday. Hatta BloombergNEF analizine göre 2030 itibariyle batarya fiyatının 60 $ / kwh civarında olması hiç sürpriz değil.

Gerçekten heyecan veren gelişmeler arka arkaya geliyor. Kamu kuruluşları ve bireyler dahil her kesim bu alanda yatırım yarışı içinde. Bakalım bu yıl daha ne gibi yenilikler göreceğiz? Bu yeni gelişmeler 2022 de piyasaya çıkacak olan bizim TOGG otomobilinin şahsında kendisini nasıl gösterecek?

Pandemiden uzak, sağlıklı günler diliyorum.