Ana Sayfa İş Dünyası

Süveyş Kanalı’nın Kapanması ile Tedarik Zincirine Vurulan Yeni Darbe

33
Görüntüleme

Merhabalar,

Pandemi başladığından bu yana yaşanan üretim aksamaları ve sevkiyat gecikmeleri nedeniyle global tedarik zinciri tehdit altındaydı. Dolayısıyla normale dönüş başlayınca ürün fiyatları da artmaya başlamıştı.

NikeHondaSamsung gibi bir çok global marka tedarik zincirinde yaşanan aksamaların olumsuz etkilerini duyurmaya başlamışken bu sefer de geçen hafta Salı günü Süveyş kanalında 400 metre uzunluğunda Evergreen konteyner gemisi karaya oturdu ve durumu daha da kötüleştirmiş oldu. Bilindiği gibi Süveyş Kanalı dünyanın en büyük ikinci gemi geçiş kanalı durumunda. Bir günlük kapanması dünya ticaretine yaklaşık 10 Milyar $ sekte vuruyor.  Neyse ki tam 96 saat sonra hafta sonuna girerken gemi yüzdürülüp kanal yeniden trafiğe açılabildi.

Geçen Çarşamba günü Honda ve Toyota Kuzey Amerika’daki fabrikalarında üretimi durdurabileceklerini açıkladılar. Bunun nedeni olarak saydıkları bir dizi tedarik güçlüğü arasında Texas’ taki kötü hava şartlarından kaynaklanan petrokimyasal ürün yetersizliği, yarı iletken çip krizi ve limanlarda yaşanan gecikmeler başı çekiyor.

Son günlerini yaşadığımız Mart ayında Nike markasının son çeyrek gelirleri beklentilerin altında oldukça düşük geldi. Bunun başlıca nedeni olarak global taşımalarda yaşanan konteyner yetersizliği ve limanlarında yaşanan gecikmeler gösterildi. Öyle ki sevkiyatta daralma %39 u buldu.

Samsung markası ise bilgisayar çiplerinde yaşanan kıtlığın işlerine önemli ölçüde sekte vurduğunu duyurdu.

Bir çok otomobil ve elektronik cihaz üreticisinin  aynı şekilde çip krizi nedeniyle üretimleri aksıyor. Bayilerdeki ürün fiyatları artıyor. Süpermarketlerde yiyecek temin edilemiyor. Örneğin  peynir, zeytinyağı, deniz ürünleri gibi gıda ürünleri raflarda yeterince bulunamıyor. Öte yandan artan navlun fiyatları tedarik maliyetini yükseltiyor.

Tüm bunlar olurken Süveyş Kanalı’nın kapanması tedarik zincirine yeni bir darbe vurdu. Öyle ki bir gün içinde akaryakıt fiyatları %4 arttı. Evergreen konteyner gemisi kanalı tıkayınca kanaldaki onlarca gemi beklerken kanala girmeye hazırlanan yüzlerce gemi ise yolunu değiştirmek zorunda kaldı. Bu da navlun fiyatlarını artırıyor doğal olarak.

https://www.nytimes.com/live/2021/03/27/world/suez-canal-stuck-ship adresinde bulunan New York Times haberine göre, limanlardaki gecikmelerin de devam etmesi halinde ürün fiyatlarındaki artış alarm verecek düzeyde olacak.

Her yıl gerçekleşen uluslararası ticaret taşımalarının yaklaşık %10 u Süveyş kanalını kullanıyor. Bunların içinde ham petrol, rafine edilmiş akaryakıt ve sıvılaştırılmış doğal gaz taşımaları da var.  Kanalda yaşanan bu 4 günlük aksama pandeminin üzerine tuz biber ekmiş durumda.

Sonuç olarak geçen yıl yaşamaya başladığımız Pandemi ile ortaya çıkan ekonomik durgunluk sonrasında, tedarik zincirindeki aksamalar bu yıl normale dönmeye çalışan dünya ekonomisinin başına fiyatların artışı nedeniyle enflasyon artışı getirecek görünüyor.

Otomotiv sektörü bundan kaçınılmaz olarak etkilenecek. O zaman bu yıl yine sıfır km yeni motorlu taşıt temininde yetersizlik ve fiyat artışı göreceğiz demektir. İkinci el ticaretinde başlayan canlanma ve fiyat artışı bunu takip edecek kuşkusuz. Onun için  bahar aylarına girmişken motorlu taşıt ihtiyacı olan okurlarımıza ellerini çabuk tutmalarını öneriyorum. Yoksa artan fiyatlar bütçelerini olumsuz etkileyecektir. Benden söylemesi..

Pandemiden uzak, sağlıklı günler dileklerimle,

 

NOT: Yazılarımı www.otomobilhaber.com.tr üzerinden de takip edebilirsiniz.