Tekrar Merhaba! Otomotiv Bu Yıl Nasıl Gidiyor?

7
Görüntüleme

Merhaba değerli dostlarım,

Bundan önceki en son yazımı tam üç ay önce, 9 Mart 2020 tarihinde paylaşıma koymuştum. Geçen üç ay küçücük bir Covid19 virüsünün insanlığa karşı neler yapabildiğini gösterdi. Tüm dünyayı şiddetli şekilde sarsan Covid 19 salgını, yüz binlerce can aldı ve ekonomileri durdurdu. Şimdi yine Covid 19  tehdidi altında yeni normal dediğimiz yaşama dönüyoruz. Bu vesile ile tüm sağlık ordumuza şükranlarımı ifade ediyorum.

Bu geçen üç ay içinde ne yaptığıma gelince; Paylaşım Ekonomisi üzerinde bir kitap yazdım. Tasarrufu, demokratik paylaşımı ve çevreye duyarlılığını öne çıkaran bu ekonomik model üzerinde gelecek yazılarımda bol bol paylaşım yapacağımdan emin olabilirsiniz.

Aslında hepimiz 2020 yılına büyük ümitlerle başlamıştık. İlk haftalar iyi de geçti. Ama Mart ayından itibaren tüm dünya ülkeleri gibi bulunduğumuz coğrafya neredeyse altüst oldu. Tabi otomotiv sektörü de bu sarsıntıdan nasibini aldı.

LMC Automotiv tarafından yayınlanan 13 Mayıs 2020 tarihli rapor, Nisan sonu itibariyle motorlu taşıt satışlarında yıllık bazda  % 45 daralma olduğunu açıkladı. https://www.marklines.com/en/report/global_report_202004.

Hemen hemen tüm otomotiv sanayi üretime ara verdi. Bir çok kişi işini kaybetti.

Global daralma doğal olarak en çok ihracat yaptığımız AB otomotiv pazarını da etkiledi.  odd.org.tr sitesinde, AB otomotiv pazarının ilk dört ayda geçen yıla göre % 39,1 oranında daraldığı belirtiliyor. Sadece Nisan ayı daralması ise %78 i buluyor.

Bu gelişmeler elbette ülkemizin otomotiv üretimini ve ihracatını da etkiledi. osd.org.tr sitesinde yayınlanan bu yılın ilk 5 aylık üretim, satış ve ihracat raporuna göz attığımızda boyut açıkça ortaya çıkıyor. 2019 yılının ilk 5 ayına göre bu yıl ilk 5 ayda:

Toplam otomotiv üretimi % 34 azaldı.

Toplam otomotiv ihracatı adet bazında % 38 azaldı.

Otomotiv ihracat gelirimiz US $ bazında % 33 azaldı.

Öte yandan, geçen yıl oldukça daralan yurt içi otomotiv satışlarından sonra bu yıl ilk 5 altı ayda baz etkisiyle satışlar % 20 artmış durumda. Ancak sadece Mayıs ayına bakarsak, geçen yılın Mayıs ayına göre yurt içi satışlarda da % 2 azalma var.

Ülkemizde otomotiv sanayi çarkları bu ay başından itibaren dönmeye başladı ama tam verime ulaşması yaz sonunu bulabilecek. O nedenle ben bu yıl sonuna kadar yurt içi satışlarda 500 bin rakamını bulabilirsek başarı olacak bence.

Sonuç olarak otomotiv sektörü pandemi etkisini atlatmaya çalışıyor. Ancak, yeni normale adapte olmak kolay olamayacak . Fransa’ da Renault’ un 14 bin çalışanına veda edeceğini açıklaması, Nissan’ ın Barcelona fabrikasını kapatacak olması yeni normalin çetin olacağını ortaya koyuyor. Yazılarımı okuyanlar hatırlayacaktır. AB otomotiv üretiminin global üretimdeki payının % 5 e kadar gerileyeceğini paylaşmıştım. Bu geçiş süreci hızla hayata geçiyor diyebiliriz.

Çok kısa sürede yeni yazılarımla sizlerle beraber olacağım.

Sağlıkla kalın.